Zoeken
14 t/m 23 mei: praktijk
26april2018
Onderstaande links worden wekelijks bijgewerkt. Onder de...
gevraagd
Extra begeleiding bij het lezen 18-11-2017  
Afgelopen maandag kwam Josien Stringer in de groepen 3/4 en liet zij de kinderen ontdekken dat je op heel veel manieren met lezen bezig kunt zijn.
We zijn als school enorm blij met de extra begeleiding van Josien. Zij komt met
tassen boeken vanuit de bibliotheek. Zij weet kinderen te motiveren een boek te gaan ontdekken . . . lezen is zo veel meer. Je kunt reizen maken in je fantasie, in het hoofd kruipen van de hoofdpersoon, lezen over landen en gebruiken. We hebben heel bewust het strakke niveaulezen losgelaten. Kinderen mogen het boek kiezen dat ze aanspreekt. Betrokken lezen is het uitgangspunt.
Josien werkt nauw samen met Natasha Arts onze leesspecilaliste.
 



 
 
Letters maken woorden  
 
Heel veel woorden  
 
Je hele 'lijf' doet mee . . .  
   
Lezen, lezen, lezen . . . 18-7-2017
Al jaren hebben wij op school als motto voor ons leesonderwijs: iedere leerling een betrokken lezer Montessori Hoorn vindt een goede leesomgeving en toegankelijkheid tot mooie boeken heel belangrijk. Wij willen kinderen laten zien dat lezen leuk is en dat je veel plezier kunt beleven aan boeken. Leesplezier is erg belangrijk bij het goed leren lezen.
 
Feitje 18-7-2017
Wist u dat kinderen die (veel) boeken lezen gemiddeld een hogere Citoscore hebben? Daarom zijn we als school een nog gerichtere samenwerking aangegaan met de bibliotheek. Deze samenwerking geldt zowel voor de Kersenboogerd als de binnenstad. Elke week hebben we een dagdeel een
medewerker van de bibliotheek op school. Dit is Josien Stringer. Zij begeleidt de leerkrachten en leerlingen bij het vinden van boeken, enthousiasmeert het lezen, geeft boekpromoties, houdt boekenkringen, geeft workshop aan
ouders, regelt het kilometerlezen, begeleidt de voorleeskampioenen etc.
 
Schrijver op school 19-03-2017
Op dinsdag 14 maart was schrijver Maurits van Huijstee in  de bovenbouw van de Messchaertstraat op bezoek. De leerlingen waren onder de indruk van zijn verhaal . . .
 
Kilometerlezen 19-03-2017
In het kader van de leeskilometerwedstrijd houden alle leerlingen in groep 4/5 van juf Ramona een boekpromotie. In één minuut vertellen de leerlingen waar hun boek overgaat. De leukste, grappigste en spannendste boeken zetten de leerlingen op een speciale tafel, zodat iedereen ze kan zien en pakken.
 
Komt u eens in de klas kijken welke boeken de leerlingen hebben uitgekozen.
 
Slim online lezen 05-02-2017
Komende 2 weken wordt er in de bovenbouw aandacht besteed aan lessen slim online! Lezen - lezen - lezen: lezen is een belangrijke basis . . .
Voorlezen in de onderbouw en zelf leren lezen in de middenbouw. Hoewel op de Montessorischool ook in de onderbouw de leerlingen al kunnen leren lezen. Want het Montessorimateriaal is daar volop aanwezig. Wel is het belangrijk dat kinderen ook thuis gestimuleerd worden te gaan lezen. Samen naar de bibliotheek fijne boekjes uitzoeken en daarna samen lezen motiveert enorm.
In groep 3 groeien de leerlingen, die ook thuis lezen, heel vlot. Zij lezen in een sneller tempo al zonder te hoeven hakken (het spellen van de letters). Op de Montessorischool blijven we t/m groep 8 veel aandacht besteden aan het gemotiveerd lezen/ de leesbeleving. De samen werking met de bibliotheek helpt hier natuurlijk bij. In de Kersenboogerd zorgen we voor boeken op school.
 
Hoera...mijn kind leert lezen!
Soms gebeurt het al op jonge leeftijd: je kind herkent de van m McDonalds, of ziet het de eerste letter van zijn of haar eigen naam. Daarmee is een belangrijke stap gezet naar het latere 'echte' lezen: er is besef dat een (schrift)teken iets betekent. Het is een mijlpaal in de ontwikkeling van je kind: het leert lezen! Klik hier om naar de website te gaan!
 
Samen leren spellen op de Montessorischool Hoorn
Als team krijgen we regelmatig de vraag van ouders over hoe zij thuis het leren lezen maar vooral het spellen van de woorden kunnen ondersteunen. In deze brief een aantal tips en suggesties.
Download hier het pfd-bestand spellingtips voor ouders
 
Remedial teaching
 
Sinds oktober 2009 bieden wij als school een aanvullend leesprogramma
Connect vloeiend lezen' aan.
 
Voor Wie?
Connect vloeiend lezen is een leesprogramma dat ingezet wordt als de leesontwikkeling niet of onvoldoende leesontwikkeling laat zien.
 
Wat is Connect vloeiend lezen?
Connect vloeiend lezen is een leesprogramma voor kinderen die niet komen tot een vlotte woordherkenning en vloeiend lezen. Het maken van leeskilometers is belangrijk. Hierdoor wordt vloeiend lezen bevorderd.
Om uit te printen pdf-bestand: Connect lezen
 
Apps voor lezen en spelling
Onze school heeft nauw contact met de bibliotheek.
Deze heeft voor ons een lijst samengesteld met apps om het lezen en de spelling te bevorderen. Als u een van de punten uit de lijst neemt kunt u deze in een zoekmachine zetten. De toevoeging app is dan wel nodig.
Veel succes ermee.

Overzicht apps ten behoeve van lezen en spelling

Gratis prentenboeken
  • Stoffertje
  • Your adventure
Betaalde (interactive) prentenboeken en gedichtenbundels
  • Kinderboeken (o.a. vijver vol inkt, Van mij en van jou)
  • Fundels
  • Piccolo
Leren lezen
  • Magic ABC
  • Leesplankje (aap , noot, mies)
  • Letterlegger
  • Rompompom
  • Letterschool
  • Koeienletters
  • Maan, roos, vis
  • Leesleeuw
  • Daar komt aap
  • Mus op het net
  • Woordflitser
  • Sproet
  • Woordvlucht
  • Borre
Spelling
  • Bru-taal
  • Flitsen
  • Dictee
Deze apps staan ook in een word-document. Dit kunt u openen (en opslaan) als u klikt op de link:  apps lezen en spelling